Mijn München #3: Na regen komt zonneschijn (en sneeuw)

Zoals je misschien weet, woon ik van april tot augustus in München vanwege mijn studie Germanistik. Tijdens mijn Austauschssemester hoop ik de stad zo goed mogelijk te leren kennen, de leukste plekken van München en omgeving te ontdekken en kennis te maken met de bayerische Kultur en het Duitse universiteitsleven. Wat ik hier zoal beleef, lees je in Mijn München. Met vandaag: een bijzondere derde week, waarin bijna elk seizoen voorbijkwam. Eerst was er regen, toen werd de wind steeds kouder, op een ochtend werd ik wakker met sneeuw en de week eindigde met stralende zon. Het moet niet gekker worden!   

Maandag 17 april (Ostermontag)
Op Tweede Paasdag ging ik last minute op zoek naar een stadswandeling die die dag plaats zou vinden. Ik wilde graag weer meer van de stad ontdekken, maar had niet gerekend op de regen en ijskoude wind die de hele dag bleven aanhouden. De stadswandeling, die in de wijk Haidhausen was, was erg interessant, maar de rest van de dag heb ik binnen onder een deken gezeten met drie potten thee. Zó koud had ik het! Ik heb ook niet veel foto's gemaakt die dag, omdat mijn vingers al bevroren waren voordat ik mijn camera kon pakken. 

In Haidhausen vind je veel restaurants, café's en winkeltjes. Op het Wiener Platz zit bovendien de Hofbräukeller, de bierkelder die hoort bij het Hofbräuhaus. 

Haidhausen was vroeger vooral een arbeiderswerk, maar toch werd de buurt vanaf de jaren '80 opeens onwijs populair, toen de vele Altbauten (meer dan 60% van de huizen is al voor de Eerste Wereldoorlog gebouwd) gerenoveerd was. Nu is de wijk zeer geliefd en zijn de huren torenhoog, net zoals in de rest van München. 

Dinsdag 18 april 
Op dinsdag 11 april stond er een eerste introductieochtend van Germanistik op het programma. Ik moest om 9 uur op de universiteit zijn, dus schoof mijn gordijnen zo rond 7 uur 's ochtends open. En ik kon mijn ogen niet geloven... SNEEUW! En niet zomaar een paar verdwaalde vlokken, maar écht goede sneeuw. Ik genoot echt van het uitzicht, totdat ik naar buiten moest. Het was nog kouder dan gisteren! 

Ik was even bang dat ik in zou sneeuwen of dat de metro's niet zouden rijden, maar ik kwam keurig op tijd (lees: veel te vroeg) bij de universiteit aan. En hoe kan het ook anders: in Nederland zijn de treinen al ontregeld als er een blaadje op het spoor ligt, maar dit is Zuid-Duitsland. Hier zijn ze een beetje sneeuw natuurlijk wel gewend ;-). 

De sneeuw was natuurlijk het gesprek van de dag tijdens de introductielessen, en de docenten vertelden dat ze dit ook nog nooit meegemaakt hadden. Het had eerder wel eens begin april gesneeuwd, maar niet op de 18e! De lessen op de uni duurden tot 11 uur en daarna had ik een afspraak bij mijn contactpersoon van Germanistik om wat formulieren (over mijn gekozen vakken) te laten ondertekenen. Helaas moest er een vak afvallen, omdat er te weinig deelnemers voor waren (3 inclusief mezelf, terwijl het er altijd minimaal 5 moeten zijn). En dit was nou net het vak waar ik me het meest op verheugd had: Berge in Literatur und Film. Ik baalde dus ontzettend! Mijn contactpersoon vond het ook onwijs jammer voor mij en voor de docent, omdat ze hem heel goed kende. Daarom besloot ze gelijk nog een mail naar alle Erasmusstudenten te studeren met de vraag of er misschien iemand was die het vak over het hoofd gezien had en toch wel graag mee wilde doen... Dat werd dus hoop houden en afwachten. 

Onderweg naar huis ging ik nog even langs de REWE voor mijn wekelijkse boodschappen en belandde ik in een sneeuwstorm. Kort daarvoor was er alweer een waterig zonnetje doorgebroken en was alle sneeuw gesmolten, maar de winter kwam dus weer in alle hevigheid terug. Dit is normaal gesproken by far mijn favoriete seizoen, maar níet als ik niet genoeg warme kleding bij me heb ;-). Nu kwam ik als een verzopen kat thuis, dus ik heb weer mijn hele middag onder mijn deken gezeten met een boek dat ik voor een ander vak, Literaturstadt München, moet lezen. Gek genoeg begon 's avonds de zon weer te schijnen, dus ik heb buiten nog lekker een rondje kunnen lopen.

Woensdag 19 april 
Vandaag begon wéér met veel sneeuw en weer om 9 uur 's ochtends. Naast het feit dat ik weer introductielessen had, moest ik me ook stipt om 9 uur inschrijven voor een cursus roeien die ik wilde gaan doen. Er was vooraf gewaarschuwd dat je écht op tijd moet zijn, anders zitten alle cursussen namelijk al vol. Ik heb gelukkig een plekje weten te bemachtigen, dus vanaf mei kan ik elke week weer roeien. Weliswaar niet in zo'n mooie omgeving als de Zaanstreek, maar toch ;-). Tijdens de introductielessen hadden we vandaag trouwens een voorstelrondje. Er waren ongeveer 20 mensen, waarvan er maar liefst 10 uit China, Japan en Korea kwamen. Zij stelden zich ook allemaal voor met hun Aziatische naam en hun Duitse naam. Kennelijk is het voor mensen uit Azië gebruikelijk om zowel een Aziatische als een 'internationale' naam te hebben, hoe bijzonder! De overige studenten kwamen overigens uit Italië, Griekenland, één uit Denemarken, één uit Zwitserland, één uit Australië (ook zo bijzonder!), één uit Rusland en twee uit Nederland. 

De introductielessen duurden weer tot 12 uur en daarna ben ik met de andere Nederlandse studente voor het eerst in de Mensa gaan eten. Hier kun je als student (met een speciale pas) voor nog géén €2 's middags warm eten. Er is altijd een vegetarische en een niet-vegetarische optie, en je kunt deze nog aanvullen met verschillende Beilagen. Het eten is niet van topkwaliteit, maar ik vond het prima te doen. Het is natuurlijk ook geen geld voor een hele maaltijd, daar kan ik zelf niet voor koken (én afwassen)! 

Ondertussen was het weer gestopt met sneeuwen en daarom hebben we nog een kleine wandeling door de Englischer Garten gemaakt. 

Vanaf de Chinesischer Turm maakte ik deze panoramafoto. Rechts stralend blauwe lucht, en links toch nog wat sneeuwwolken. In de verte zie je trouwens ook de torens van de Theatinerkirche op het Odeonsplatz

Die sneeuwwolken overvielen ons tijdens de wandeling, want het begon opeens weer keihard te sneeuwen. We zijn daarom maar snel terug naar de U-Bahn gegaan, waarmee ik teruggereden ben naar de Studentenstadt. Dat is wel het onwijs fijne aan de U6: In nog geen kwartier rijd je van de Studentenstadt naar de Universität. En hij gaat ook nog eens om de 5 à 10 minuten :-). 

Op woensdagmiddag kreeg ik trouwens nog een onwijs leuk mailtje: Het vak Berge in Literatur und Film gaat toch door (er zijn nu welgeteld 6 deelnemers)! Ik ben er echt onwijs blij mee en mijn contactpersoon van Germanistik ook :-). Het vak is elke twee weken op vrijdagavond van 16 tot 20 uur. Niet de meest ideale tijd, maar ik heb het er zeker voor over! Naast dit vak en het vak Literaturstadt München ga ik trouwens ook de vakken Deutschsprachige Literaturen aus der Fremdperspektive en Der Wald als Literaturmythos volgen. Heel erg veel zin in! 

Donderdag 20 april 
Op donderdag leek het toch definitief over te zijn met de sneeuw. Af en toe leek ik nog vlokken te zien, maar dat bleken dan toch bloesemblaadjes te zijn. Desalniettemin was vandaag wel de koudste dag van de week. Toen ik 's ochtends om 8 uur van huis wegging, was het één graad onder nul. BRRRR.

Omdat ik best vroeg was, heb ik vóór de lessen nog een rondje door de Schellingstraße gelopen. Daar vind je de herkenbare gekleurde huizen van München. Die zie je trouwens overal in de stad (bijvoorbeeld ook naast de campus waar ik woon), maar de Schellingstraße staat er wel echt bekend om!  


De introductielessen (met onder andere een rondleiding door de gigantische Zentralbibliothek van de universiteit) duurden weer tot 12 uur en daarna zijn we, net zoals gisteren, bij de Mensa gaan eten. Het toetje (Londonder Käsekuchen) haalden we bij i love leo op de Veterinärstraße (in de buurt van de universiteit), waar je ook frozen yoghurt kunt eten. Daar was het vandaag alleen nog te koud voor ;-). Mijn Nederlandse medestudente had nog wat van me tegoed, omdat ze kaartjes overhad voor verschillende concerten en ik die van haar mocht overnemen. Zo ga ik bijvoorbeeld morgen en op 12 mei naar de Münchner Philharmoniker en tijdens de Opernfestspiele op 8 juli naar Mozart's opera Die Zauberflöte (beste verjaardagscadeau ooit!!). Ik ga haar de komende maanden terugbetalen in ijsjes en taartjes. Zelf profiteer ik daar dan ook nog een beetje van ;-).


's Avonds leek het wel weer zomer! Ik maakte weer een lange wandeling door Schwabing (de wijk waar ik woon), rond het beste tijdstip van de dag; namelijk wanneer de zon aan het ondergaan is. Op dit moment is dat zo rond 19:30 à 20 uur.  

Vrijdag 21 april 
Op vrijdag 21 april werd ik wakker doordat de zon scheen. Dat was lang geleden! ;-) Daarom besloot ik - nogal enthousiast - om weer eens de fiets te pakken. Vandaag hadden we namelijk de laatste introductielessen vóór het Semesterbeginn. De zon scheen wel, maar het was alsnog erg koud. Eenmaal op de universiteit aangekomen kwam ik er pas achter dat het nog steeds vroor. En vielen mijn handen er ongeveer af van de kou...

Dit was toen ik mijn vingers nog wél kon bewegen ;-). 

Na de lessen (we kregen o. a. een rondleiding door de fachspezifische Bibliothek van Germanistik; ik heb nog nooit zoveel boeken van Germanistik bij elkaar gezien! Alles stond in kasten die van de grond tot het plafond reikten. Compleet mét ladders!) at ik Dampknudel mit Vanillesauce bij de Mensa en heb ik nog een rondje door de stad gelopen met het Nederlandse meisje.

's Avonds om 20 uur stond mijn eerste concert van de Münchner Philharmoniker op het programma. Ik nam de metro naar het Marienplatz en ben vanaf daar in 20 minuten naar de Gasteig, de vaste Bühne van de Münchner Philharmoniker, gelopen. Zo had ik een prachtige wandeling langs de Isartor, over de Isar zelf en langs dit gebouw:

Je raadt het nooit, maar dit is dus een zwembad!  

Dit is de Gasteig: een gigantisch gebouw (ik had ook bijna de verkeerde ingang genomen) waarin veel concerten en lezingen worden gehouden.

Bij het concert waren er een vast orkest en koor, en daarbij twee solisten: de één zong de 13e Symphonie van Schostakowitsch (o. a. over de Holocaust, erg indrukwekkend!), en na de pauze kwam er een pianist die een aantal stukken van Beethoven speelde (ook samen met orkest en koor). Ook erg mooi en onwijs leuk om een keer mee te maken! 

Dit is de grote zaal waar de Münchner Philharmoniker optrad. Tijdens de pauze werd er een vleugel in het midden van de zaal neergezet; tijd voor Beethoven dus!


Zaterdag 22 april 
Op zaterdag ging ik samen met mijn Nederlandse medestudente naar het Frühlingsfest op de Theresienwiese. Er was een kermis en daarnaast de grootste Flohmarkt van München. We hebben er wel 3 uur rondgelopen en ik schat dat we ongeveer 60% van de kraampjes gezien hebben. Lang niet alles, dus! Bij elk kraampje werden er overigens wel Lederhosen en Dirndls verkocht. Ik twijfelde nog of ik er eentje wilde, maar heb het toch niet gedaan. Wel heb ik twee boeken en een plaat gekocht!

Daarna hebben we nog een rondje over de kermis gelopen. Er was een grote Oktoberfest-tent, waarin bijna iedereen traditioneel gekleed was, de halve liters bier als zoete broodjes verkocht werden en er typische Volksmusik gespeeld werd. Wij vielen een beetje uit de toon, dus hebben alleen even naar binnen gekeken ;-). Wat we wél hebben gedaan, is een rondje in het reuzenrad gemaakt:

Het was helaas nogal bewolkt weer, maar we hadden prachtig uitzicht over de stad! Links van het midden zie je de twee torens van de Frauenkirche op het Marienplatz en helemaal links nog één van de twee torens van de gele Theatinerkirche.

Naderhand hebben we nog een rondje door de wijk Schwantalerhöhe gelopen en daar kwam ik deze mooie muurschildering tegen! Toen begon het te regenen, dus hebben we geschuild en gegeten bij een pizzeria :-). 

Zondag 23 april 
Zondag begon opnieuw bewolkt, dus ik besloot om de huisvrouw uit te hangen en heb de ochtend besteed aan het schoonmaken van mijn appartement en het doen van de (hand)was.

Hoppa, een wasrek vol schone was! Ik moest bijvoorbeeld dringend mijn thermokleding wassen, want  je raadt het nooit, maar er wordt voorspeld dat de temperaturen volgende week weer rond het vriespunt liggen!

's Middags werd het echt prachtig weer met blauwe lucht en stralende zon, dus ik besloot om een fietstocht te maken. Ik wist niet precies waarheen, maar besloot om maar gewoon te gaan fietsen. Ik had toch een kaart op zak, dus mocht ik verdwalen, dan zou ik altijd weer de weg terug kunnen vinden. Ik fietste eerst Schwabing uit en ben toen de bordjes Pinakotheken gaan volgen. Dit zijn bekende musea in het Museumviertel van München. Toen ik daar voorbij was, fietste ik nog maar gewoon door, tot ik opeens aan mijn rechterhand museum het Lenbachhaus zag. Daar ben ik afgelopen winter al eens geweest, en toen vond ik het onwijs mooi. Ik had al in de metro gezien dat ze er nu een tentoonstelling over de 19e eeuw hebben, dus ik wilde zeker wel een kijkje nemen. Ik heb daarom mijn fiets geparkeerd en heb de rest van mijn middag daar besteed! 

Het Lenbachhaus is echt een prachtig geel gebouw (bijna dezelfde kleur als de Theatinerkirche) met een nog mooiere binnentuin. Je vindt er verschillende wisselende tentoonstellingen, maar ook een vaste collectie van de kunstenaar Franz Lenbach en van de kunstenaarsgroep Der Blaue Reiter. Ik ga hier nog een editie van Müncher Museen over schrijven, dus stay tuned! 

De Sonderausstellung die nu te zien is heet Bildschön. Ansichten des 19. Jahrhunderts. Er hangen veel mooie landschapsschilderijen en portretten uit de 19e eeuw. Bovenstaand schilderij heet Caroline Grossherzogin von Sachsen-Weimar-Eisenach, rond 1903 geschilderd door Hans Olde. 

Een bekend lid van Der Blaue Reiter was Gabrielle Münter. Er hangen veel van haar schilderijen in het Lenbachhaus, en vanaf oktober is er een zelfs een speciale tentoonstelling over haar te zien. Bovenstaand schilderij heet Bildnis Marianne von Werefkin en is in 1909 door Münter geschilderd. 

De binnentuin van het Lenbachhaus. Ik heb er nog even lekker in het zonnetje gezeten :-). 

En dit was alweer mijn derde week in München! Volgende week beginnen eindelijk mijn colleges aan de LMU en aan het eind van de week krijg ik mijn eerste gasten uit Nederland. Onwijs veel zin in! En even het besef... Dan woon ik alweer één maand in München! De tijd gaat veel te snel... 

Tschüß! 

Lotte 




















2 reacties:

 

Contact

Heb je vragen, suggesties, opmerkingen of wil je om een andere reden contact met mij opnemen? Je kunt mij bereiken via:

lottebrandjes@hotmail.com o.v.v. Boeken en Bergen

Óf laat een reactie achter onder een van mijn posts. Ik zou het erg leuk vinden om een berichtje te ontvangen!

Tschüß!

Lotte

Over mij

Over mij
Hoi! Ik ben Lotte, 19 jaar oud en studente Duitse Taal en Cultuur. Zoals je misschien al uit de titel van mijn blog hebt kunnen afleiden, ben ik gek op lezen en wandelen - Boeken en Bergen, dus :-) Verder houd ik van mooie muziek, goede films, de winter, foto's maken én München, de stad waar ik op dit moment op uitwisseling ben en tot augustus woon en studeer. Op mijn blog wil ik een beetje van die liefdes graag met jullie delen. Tschüß!