Mijn München #1: De eerste week

Zoals je misschien weet, woon ik van april tot augustus in München vanwege mijn studie Germanistik. Tijdens mijn Austauschssemester hoop ik de stad zo goed mogelijk te leren kennen, de leukste plekken van München en omgeving te ontdekken en kennis te maken met de bayerische Kultur en het Duitse universiteitsleven. Wat ik hier zoal beleef, lees je in Mijn München. Met vandaag: mijn eerste week in mijn nieuwe thuisstad. 

Afgelopen week was een week vol eerste keren. Het belangrijkste is natuurlijk het feit dat ik voor de eerste keer van m'n leven op mezelf woon, en daar kwamen nog allemaal eerste keren bij, zoals de eerste keer door München fietsen, de eerste keer naar de Duitse supermarkt om boodschappen voor de hele week te doen, de eerste keer de douche laten overstromen (oeps), de eerste keer een pak couscous laten vallen (en daardoor ook: de eerste keer een kruimeldief kopen) en de eerste keer naar de universiteit om mijn Immatrikulation te voltooien. Wat een indrukken!

Zaterdag + zondag 1 en 2 april
Op zaterdag verhuisde ik officieel naar München! We waren op vrijdagmiddag al gaan rijden en hadden onderweg een tussenstop, zodat ik op zaterdagochtend op tijd de sleutel bij de administratie van de campus kon ophalen. Dit ging allemaal goed. Ik ben erg blij met mijn kleine maar fijne appartementje en zie mezelf hier helemaal wonen/studeren!


Op zondag waren mijn vader en tante nog hier, dus we wilden vanzelfsprekend een dag gaan sightsee-en. Het was prachtig weer en toen kwam mijn vader met het briljante idee om naar de Zugspitze te rijden. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen, want bergen zijn al-tijd een goed idee!

En zo kwam het dus dat we spontaan naar Ehrwald reden, de Tiroler Zugspitzbahn pakten en opeens op bijna 3000 meter hoogte stonden, met een fenomenaal uitzicht op de Oostenrijkse Alpen en rillend in onze zomerjassen (het was er 4 graden onder nul en er werd nog volop geskied. Daar hadden we in ons enthousiasme even geen rekening mee gehouden ;-). De mensen keken ons ook raar aan in de gondel, want zij hadden allemaal nog hun skipakken aan). We hebben de hele dag in en om de Zugspitze doorgebracht en zijn 's middags weer naar huis gereden. Ik was bekaf! Meer foto's van deze geweldige dag kunnen jullie binnenkort in een Lotte Loopt verwachten (EDIT: hier dus ;-)). 

Maandag 3 april 
Op maandagmorgen stond ik vroeg op, want ik moest mijn vader en tante uitzwaaien; zij zouden weer terug naar Nederland rijden. Ik had het hier best wel moeilijk mee (lees: tranen met tuiten), maar gelukkig had ik daarna genoeg te doen waardoor ik al snel weer afgeleid was. Ten eerste moest ik nog een aantal formulieren inleveren bij het Studentenwerk (de organisatie waarvan ik mijn appartement heb gekregen), daarna moest ik naar de verzekering om een Versicherungsbescheinigung op te halen (dit is een formulier waarop staat dat ik in Nederland verzekerd ben en dit is erg belangrijk, want anders had ik me niet aan de Ludwig-Maximilians-Universität kunnen inschrijven) en tot slot wilde ik nog boodschappen doen. De formulieren bij het Studentenwerk kon ik snel afgeven, waarna ik naar de binnenstad ben gegaan. Ik had vooraf gegoogeld waar ik een verzekeringskantoor kon vinden en sprong op mijn fiets om ernaartoe te gaan. Het weer was nog steeds prachtig, dus ik vond het zonde om met de metro te gaan! De mevrouw bij de verzekering was erg geïnteresseerd en behulpzaam en na een half uur stond ik weer buiten met de felbegeerde Versicherungsbescheinigung. Taak 1 en 2 volbracht!

Daarna bracht ik mijn eerste bezoekje aan de REWE en de Edeka. Weliswaar had ik deze supermarkten tijdens eerdere vakanties ook al bezocht, maar dat was alleen maar om 'vakantie-eten' te kopen. Nu moest ik echt inkopen doen voor de hele week. Ik had van tevoren een lijst gemaakt met etenswaren die ik unbedingt wilde kopen, maar ik kwam natuurlijk met veel meer dan verwacht thuis. Het assortiment van de REWE en Edeka is echt gigantisch en verschilt best wel van dat van Nederlandse supermarkten. In positieve zin, want nu kon ik eindelijk weer eens Bergkäse, koekjes van MannerKäsespätzle en Spinatknödel kopen! Hier had ik al een paar weken naar uitgekeken :-).

Dinsdag 4 april 
Op dinsdag was het weer precies goed om een grote wandeling door de Englischer Garten te maken. Het had de nacht daarvoor geregend, dus het was iets afgekoeld. Niet te warm voor een stevige wandeling, maar ook niet te koud om met jas aan te moeten lopen. Perfect!

Het was vrij rustig in de Garten toen ik er was, maar ik kon me goed voorstellen dat 'ie helemaal vol zou stromen met mensen als het weer écht goed zou zijn.   


Ondertussen stonden er al veel bomen en planten in bloei! 

Woensdag 5 april
Vandaag stapte ik weer op de fiets naar de binnenstad, maar nu was de universiteit mijn bestemming. Ik had daar namelijk mijn Immatrikulationstermin. Dat betekent dat ik een stapel formulieren mee moest nemen, definitief als Austauschstudent ingeschreven werd en daarna weer een stapel formulieren mee naar huis kreeg. Wàt een papieren..! 

 
Het hoofdgebouw van de Ludwig-Maximilians-Universität op het Geschwister-Scholl-Platz is  eigenlijk een soort Oudemanhuispoort 2.0. Nóg groter en nóg mooier. Als het goed is, heb ik hier elke week twee uur college. De rest van de colleges heb ik in iets minder mooie gebouwen ;-). 

Na de afspraak in het hoofdgebouw (om 11 uur) sjeesde ik door naar een ander gebouw, waar ik tot 11:30 uur mijn Pflichtgebühr kon betalen (elke student van de LMU betaalt per semester zo'n €120 om er te kunnen studeren. Verder betaal je geen collegegeld!). Het meisje dat me hielp bij mijn Immatrikulation zei dat ik het wel kon redden als ik doorfietste, dus dat heb ik gedaan en het is me gelukt :-). En weer kreeg ik een paar documenten mee naar huis die ik absoluut níet kwijt mag raken... 

Donderdag 6 april
Op donderdag moest ik 's ochtends weer naar de universiteit, dit keer om mijn Studentenausweis op te halen. Daarna ben ik snel boodschappen gaan doen en heb ik een kruimeldief gekocht (the unwanted perks van op jezelf wonen; ik liet in de eerste dagen ongeveer alles vallen wat ik kon laten vallen (waaronder een pak couscous; de korrels lagen o-ver-al...) en dus moest ik rigoureuze maatregelen nemen om mijn appartement schoon te houden). 
's Middags moest ik weer naar de uni voor een welcome day. We kregen allerlei voorlichtingen over studeren aan de LMU, het leven in Duitsland en leuke uitjes die georganiseerd worden. Zo kan ik bijvoorbeeld ook in München gaan roeien en worden er bijna wekelijks uitjes naar andere steden en de bergen georganiseerd. Heel veel zin in! Ook ontmoette ik vandaag een andere Germanistiekstudente uit Nederland. Gelukkig ben ik dus niet de enige, en ik was blij dat ik weer even Nederlands kon praten :-). 

Vrijdag 7 april
Omdat ik bij de verzekering en universiteit zoveel formulieren gekregen had en die ook goed wilde bewaren, besloot ik op vrijdag om een printer te kopen. Zo kan ik mijn belangrijke documenten inscannen en dingen voor college uitprinten. Ik weet natuurlijk niets van printers, maar voor ik het wist, had ik opeens een gigantisch pakket voorop mijn fiets en moest ik 5 km terug naar huis fietsen... 

Maar uiteindelijk is het me gelukt! Weliswaar met gevaar voor eigen leven, maar toch... En dit was trouwens nog niet alles: achterop mijn bagagedrager had ik een pak printerpapier geklemd.

Fietsen in München vind ik heel prettig, maar er zijn toch een aantal dingen die in Nederland niet zouden gebeuren. Zo word ik constant rechts ingehaald door andere fietsers omdat de fietspaden best wel smal en op gelijke hoogte met de stoep zijn. Als er dus iemand wil inhalen, gebeurt dat vaak via de stoep. En daar schrik je af en toe best van! Waar ik ook nogal van geschrokken ben de afgelopen week, is dat de stoplichten voor fietsers hier maar twee standen kennen: rood en groen. Op zich geen probleem, maar het is ook nog zo dat het groene licht niet eerst gaat knipperen voor het op rood springt. Binnen een milliseconde verandert het licht opeens van rood naar groen, dus ik heb nu al een aantal keer gehad dat ik door rood gereden ben omdat ik best wel hard fietste en niet meer kon remmen... Oeps! Misschien moet ik dit toch eens aankaarten bij de gemeente hier ;-). 

Zaterdag + zondag 8 en 9 april
Mijn hele zaterdag en zondag heb ik eigenlijk in de Englischer Garten besteed. Het was echt onwijs mooi weer en ik was dan ook niet de enige met dit idee. Het was precies wat ik dinsdag tijdens mijn wandeling al vermoedde: Overal zaten en lagen mensen in het gras, en ook de Biergarten zat helemaal vol. Maar het was gelukkig niet óvervol (de Englischer Garten is namelijk gigantisch) en er was een erg fijne sfeer. Iedereen was door het dolle heen vanwege het mooie weer! Ik heb zelf lekker gelezen, muziek geluisterd, geluncht en gelopen. 

En dat alles met dit uitzicht :-) 

Zondagavond at ik bij Hanneke, de Nederlandse studente die ik op de welcome day ontmoet had. Gezellig! Zij woont weer in een heel ander deel van München (centrum-west, terwijl ik net binnen de tweede ring in het noorden woon), dus het was leuk om ook die wijk te bekijken. Met de fiets was het zo'n 10 km. Best een eind, maar het weer was nog steeds prachtig, dus ik kon het niet laten ;-). 

Aankomende week heb ik nog veel vrije tijd. Pas na Pasen beginnen de introductiecolleges en op 25 april heb ik mijn eerste échte Seminare, onder andere over München als literatuurstad. Ik kan eigenlijk niet wachten! Maar goed, komende week mag ik eerst nog even goed de binnenstad verkennen (dat bleek afgelopen week moeilijker dan verwacht omdat ik constant mijn fiets bij me had. Voor morgen staat er daarom al een Stadtführung op het programma!), ga ik misschien naar de Starnberger See en moet ik de boeken voor de vakken die ik ga volgen, kopen. De weersvoorspellingen zijn niet top, maar zolang het niet regent, vind ik het prima. Als het té warm weer is, is het ook niet fijn om een stad te verkennen. Maar goed, zelfs dan heb ik een super alternatief: de Englischer Garten ;-). 

Tschüß! 

Lotte










4 reacties:

  1. Lotte! Wat een genot om jouw blogs te lezen. Wat bezit jij een enorme dosis schrijverstalent! Heel leuk om te lezen hoe jij jezelf aan het inburgeren bent in je nieuwe leefomgeving en ons mee neemt in je dagelijksleven. Fijn dat je zo geniet!
    Liefs x Lisanne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aaah, dat vind ik heeeel leuk om te horen! Thanks voor je lieve reactie Lisan, xxx en ook groetjes aan Sebas natuurlijk :)

      Verwijderen

 

Contact

Heb je vragen, suggesties, opmerkingen of wil je om een andere reden contact met mij opnemen? Je kunt mij bereiken via:

lottebrandjes@hotmail.com o.v.v. Boeken en Bergen

Óf laat een reactie achter onder een van mijn posts. Ik zou het erg leuk vinden om een berichtje te ontvangen!

Tschüß!

Lotte

Over mij

Over mij
Hoi! Ik ben Lotte, 19 jaar oud en studente Duitse Taal en Cultuur. Zoals je misschien al uit de titel van mijn blog hebt kunnen afleiden, ben ik gek op lezen en wandelen - Boeken en Bergen, dus :-) Verder houd ik van mooie muziek, goede films, de winter, foto's maken én München, de stad waar ik op dit moment op uitwisseling ben en tot augustus woon en studeer. Op mijn blog wil ik een beetje van die liefdes graag met jullie delen. Tschüß!