Mijn Salzburg - een fotoverslag

De Oostenrijkse stad Salzburg is alom bekend als woonplaats van de familie Von Trapp uit The Sound of Music en als geboorteplaats van componist Wolfgang Amadeus Mozart. Ik bezocht de idyllische stad midden in de zomer van 2013, terwijl het kwik 37 graden Celsius aantikte. Het was eigenlijk te warm om iets te doen, maar ik was vastbesloten om zoveel mogelijk van de stad te zien. En ik weet niet of het kwam door de verzengende hitte of toch gewoon door de pracht van de stad, maar na één dag wist ik het zeker: Ik was helemaal weg van Salzburg en zou er hoe dan ook gaan studeren. Het was een opwelling, wellicht veroorzaakt door een kleine zonnesteek, maar het idee is altijd in mijn achterhoofd achtergebleven.

Het bezoeken van een stad in één dag is voor mij altijd een uitdaging geweest, en Salzburg was daarop geen uitzondering. Het is een relatief kleine stad (65 vierkante kilometer), maar de schoonheid van Salzburg zit in de kleine dingen - de doorkijkjes, verborgen kapellen en kleine straatjes. Daarvan heeft Salzburg er meer dan genoeg, die ik helaas lang niet allemaal gezien heb. Ik kan dus geen volledige 'review' bieden, maar mijn ervaringen kan en wil ik wel met jullie delen. Graag zelfs :-)

De Erhardkirche is één van de prachtige kerken die je in de stad kunt vinden. Op het moment dat ik deze foto maakte, met de bergen op de achtergrond, wist ik zeker dat ik hier ooit wilde gaan studeren.

Als ik alleen een stad bezoek, ga ik van tevoren altijd even op zoek naar  informatie: Wat móét je gezien hebben en wat hoeft niet per se, waar heb je de mooiste uitzichten en waar kun je lekker eten? Ik houd ervan om dingen uit te zoeken en te regelen. Als ik echter met mijn familie op stap ben, laat ik het vaak aan het lot over: We slenteren wel achter mijn vader aan - hij is een wandelende stadsplattegrond én bouwkundige, dus er wordt tijdens zo'n bliksembezoek vooral gelet op architectuur in een stad - waar ik natuurlijk geen probleem mee heb. We hadden vooraf wel een paar dingen bedacht die we unbedingt wilden doen, zoals het geboortehuis van Mozart bezoeken, picknicken aan de rivier de Salzach en minstens één van de The Sound of Music-filmlocaties bezoeken, maar verder zouden we wel zien waar het schip zou stranden.

We begonnen de dag vroeg op het Residenzplatz met een stuk Mozarttorte én uitzicht op de beroemde Residenzbrunnen, bekend van, jawel, The Sound of Music. Het plein en de fontein bevinden zich in het centrum van de Altstadt, vlakbij de Dom zu Salzburg en de Franziskanerkirche. Interessant weetje: Op het Residenzplatz vond in 1938 de Bücherverbrennung door de Nazi's plaats, waarbij 1200 werken van Joodse auteurs in één keer vernietigd werden (zoals dat in Berlijn al in 1933 gebeurd was). Nu vind je op het plein nog een plaquette ter nagedachtenis aan de verbrandingen, maar er worden op dit moment plannen gemaakt om in de toekomst een echt monument neer te zetten. Nog iets bijzonders aan het plein is dat de grond bestaat uit kiezels uit de Salzach. Dit zal echter niet lang meer zo blijven: Doordat de kiezels slijten, kan het plein behoorlijk stoffig worden. Daarom wordt het vanaf maart 2017 gerenoveerd, en de kiezels zullen helaas niet meer terugkomen. Dat er op droge dagen behoorlijk veel stof vrijkomt, werd ons ook duidelijk toen wij er waren. Er was bijna geen wolkje aan de lucht en de zon stond steeds hoger aan de hemel. Het werd warm - hoog tijd om op stap te gaan!

De Residenzplatz met de bekende fontein Residenzbrunnen en op de achtergrond de Dom zu Salzburg.

De Dom zu Salzburg van dichtbij. 

Via de smalle straatjes van de Altstadt en de Makartsteg-brug zijn we de Salzach overgestoken en in het andere deel van de stad terechtgekomen, op naar de Kapuzinerberg.

Vanaf de Kapuzinerberg, die 200 meter boven de stad uittorent, heb je namelijk een prachtig uitzicht over de stad. Op de berg staat het klooster van de Kapuzinermonniken, dat al in de 17e eeuw gebouwd en nu nog steeds in gebruik is. De berg, die bijna volledig bestaat uit bos, wordt ook wel een Grüne Lunge van Salzburg genoemd. Onderweg naar boven kom je nog de Imbergkirche tegen, een klein maar fijn kerkje waar je even kan uitrusten, mocht dat nodig zijn.  

De wandeling naar boven bevat een stevige klim, maar als je eenmaal boven bent, heb je ook zeker wat! Deze foto is op de heenweg naar boven gemaakt. Aan de overkant zie je de Festung Hohensalzburg (waar wij niet geweest zijn), en daarvoor de Dom zu Salzburg in de Altstadt.

Na de wandeling naar de Kapuzinerberg stond de zon op zijn hoogst en hebben we verkoeling gezocht bij de oever van de Salzach voor een lunch. Daarna zijn we nog even in de Neustadt gebleven voor een bezoek aan het voormalige woonhuis van de beroemde componist Mozart (dat nu een museum geworden is) en het Schloss Mirabell met de bijbehorende Mirabellgarten. Deze prachtige tuin kun je ook kennen van The Sound of Music, wanneer de kindertjes Von Trapp door de tuin dansen en Do Re Mi zingen met Maria. Alle bloemen stonden in bloei en zagen er, zelfs nu het zo heet was, heel mooi uit. En dat kan ik eigenlijk zeggen over de hele stad: Mij is zeker opgevallen hoe netjes en schoon Salzburg is. Zeker een pluspunt! 


Ook deze Griekse beelden komen voor in The Sound of Music. Je wilt niet weten hoeveel mensen we de scène na hebben zien spelen ;-)

Aan het einde van de middag zijn we de Salzach weer overgestoken en hebben voor het avondeten nog een rondje door de Altstadt gedaan. Zo kwamen we onder andere langs de Stiftskirche St. Peter en het aangrenzende kerkhof. De kerk, een Romaanse basiliek, ziet er vanbinnen én -buiten echt prachtig uit. Ook de bloemen op het kerkhof stonden volop in bloei.



Na een lekkere maaltijd zat onze dag in Salzburg er alweer bijna op. We waren allemaal uitgeput door het vele lopen en de warmte, maar konden terugkijken op een heel mooie dag. We hebben vrij veel van de stad kunnen zien en ik was écht onder de indruk. De minimale grootte van Salzburg (alles ligt op een steenworp afstand van elkaar), de mooie bouwwerken, het feit dat de hele stad in bloei stond en heel schoon was én de melancholische The Sound of Music-gevoelens maakten ons korte bezoek aan Salzburg heel prettig. Het was weliswaar druk, warm en benauwd, maar absoluut niet té: Voor verkoeling is de Salzach altijd dichtbij en de hoeveelheid mensenmassa's was absoluut niet te vergelijken met bijvoorbeeld Amsterdam (let wel op: Ik bezocht de stad 3 jaar geleden en weet dus niet hoe de situatie nu is...). Al met al een heel geslaagde dag, dus! 

Ik kan daarom dan ook niet wachten om weer een keertje terug te gaan naar Salzburg als ik volgend jaar in München studeer... Dan kan ik ook op zoek naar een eventuele master aan de Universität zu Salzburg ;-)

Tschüß!

Lotte 













0 reacties:

Een reactie posten

 

Contact

Heb je vragen, suggesties, opmerkingen of wil je om een andere reden contact met mij opnemen? Je kunt mij bereiken via:

lottebrandjes@hotmail.com o.v.v. Boeken en Bergen

Óf laat een reactie achter onder een van mijn posts. Ik zou het erg leuk vinden om een berichtje te ontvangen!

Tschüß!

Lotte

Over mij

Over mij
Hoi! Ik ben Lotte, 19 jaar oud en studente Duitse Taal en Cultuur. Zoals je misschien al uit de titel van mijn blog hebt kunnen afleiden, ben ik gek op lezen en wandelen - Boeken en Bergen, dus :-) Verder houd ik van mooie muziek, goede films, de winter, foto's maken én München, de stad waar ik op dit moment op uitwisseling ben en tot augustus woon en studeer. Op mijn blog wil ik een beetje van die liefdes graag met jullie delen. Tschüß!