Lotte loopt: Pillerseetal

In de zomer van 2013 bezocht ik Oostenrijk, na talloze wintersportvakanties, voor de eerste keer in de zomer. Ik was meteen verkocht. De bergen, die ik tot op dat moment alleen nog bedekt onder een enorme laag sneeuw had gezien, zag ik toen voor de eerste keer in hun zomerse glorie. Ik was enorm onder de indruk van de kalmte en uitgestrektheid die ze konden uitstralen en had zoiets nog niet eerder ervaren. Ik had de bergen namelijk altijd geassocieerd met sneeuw, skiën, veel mensen en de vermoeidheid, die al na een halve week acht uur per dag buiten zijn, toeslaat. Ook dat vind ik nog steeds geweldig, maar in die zomer kreeg ik een nieuw, onbekend gevoel bij de bergen: rust, onder het motto: "Wie zijn spieren belast, krijgt ruimte in het hoofd". Een heel prettige ervaring!

De Pillersee 

Twee weken lang ontdekten we Tirol en de Kitzbüheler Alpen, met het dorp Fieberbrunn in het Pillerseetal als onze uitgangsbasis. Een rustig plaatsje gelegen op 780 meter boven zeeniveau, dat omgeven is door bergen. Fieberbrunn heeft trouwens een bijzondere geschiedenis, waardoor je ook de naam van het dorp zult begrijpen. Tot de Hoge Middeleeuwen heette het dorp namelijk Pramau, maar een bijzondere gebeurtenis zorgde voor een naamswijziging. Volgens een legende uit de 14e eeuw leed de toenmalige vorstin van Tirol, Margarete von Tirol-Görz, aan hevige koortsen (koorts is in het Duits 'Fieber'). Toen ze echter water dronk uit de Schwefelquelle tegenover de dorpskerk van Pramau, genas ze op wonderbaarlijke wijze. Vanaf dat moment werd de bron Fieberbrunnen en het dorp zelf Fieberbrunn genoemd! In de winter kun je ook prima vertoeven in Fieberbrunn. Iets wat nog wel vermeld moet worden, is dat de bergen (en daarmee ook de pistes) niet op loopafstand liggen. Vanaf de dorpskern is het ongeveer 1,5 km naar de Bergbahnen - met de auto prima te doen, maar lopen met alle skigerei is niet te doen. Je kan dus niet zomaar vanuit je hotel of appartement de piste op stappen. 

Het 'centrum' van Fieberbrunn. Elke avond kregen de bergen een prachtige roze gloed!

Maar goed, terug naar de zomer: In Fieberbrunn en omgeving is er genoeg te doen. Je kunt de bergen in om te wandelen of mountainbiken, maar ook verkoeling zoeken bij het zwembad of in de nabijgelegen (berg)meren. Een ideale combinatie! Verder kun je vanuit Fieberbrunn ook bijzondere plekken als Salzburg, de Großglockner en de watervallen van Krimml bereiken. Je bent dan wel even onderweg (houd rekening met minimaal 2 uur reistijd), maar het is het zeker waard. Mijn fotoverslag van Salzburg vind je in deze post, en over de Großglockner en de Krimmler Wasserfälle komt nog een artikel online. Ik blijf voor nu even bij het Pillerseetal!

Rauf auf den Berg
Het grootste deel van de vakantie waren we in de bergen te vinden. Dan liepen we vanuit ons appartement naar de Bergbahnen, gingen daarmee omhoog naar het Mittelstation Streuböden Alm en deden een Rundwanderung omhoog of daalden weer af naar beneden. Er waren mogelijkheden genoeg wat betreft de lengte (variërend van drie kwartier tot acht uur) en zwaarte van wandelingen (geschikt voor kinderen of juist voor de meer beoefende loper); voor ieder wat wils, dus! Wij hebben onder andere de Jägersteig gelopen en aansluitend, via de Wildseeloderhütte, de Henne beklommen. Dat zag er ongeveer zo uit: 

We begonnen met de Jägersteig, op naar de Wildseelodersee.

Na een heerlijke lunch bij het Wildseeloderhaus met dit uitzicht, konden we er weer tegenaan en begonnen we aan de beklimming van de Henne.

 Onderweg naar boven maakte ik deze foto. Rechts op de foto zie je het Wildseeloderhaus. Op het meer zie je een klein stipje, dat is een roeiboot! 

 We liepen omhoog in een spiraal, waardoor ik het meer en het dal telkens weer vanuit een andere hoek kon fotograferen. De foto's van deze wandeling zijn trouwens met mijn iPhone 4 gemaakt (en ze zijn behoorlijk scherp geworden). 

 En toen, na een wandeling van in totaal zo'n 4 uur, kwamen we eindelijk op onze 'bestemming' aan: De top van de Henne. 2078 meter boven zeeniveau! 

De wandeling was echt prachtig, ik weet nog dat ik zwaar onder de indruk was. Bovendien was ik natuurlijk helemaal uitgeput, niet alleen door de warmte, maar ook omdat de wandeling zelf best anspruchsvoll was. Ik zou een goede conditie zeker aanraden! Daarnaast hebben we ook delen van de Fieberbrunner Höhenweg gelopen, die je kunt herkennen aan de markeringen met het cijfer 711. De bewegwijzering in het hele gebied vond ik overigens heel duidelijk! Er stonden vaak borden of er was bijvoorbeeld een boom beschilderd. Wij zijn in ieder geval geen enkele keer verdwaald. 

De Pillersee
De bergen van het Pillerseetal móét je van dichtbij beleefd hebben, maar voor een dagje in het dal biedt Fieberbunn ook genoeg mogelijkheden. Op 11 kilometer afstand van het dorp ligt de Pillersee zélf, een groot meer waar je genoeg kunt beleven. Wij hebben een grote rondwandeling gedaan rond het meer en het nabijgelegen dorpje St. Urlich am Pillersee bekeken. Het is een typisch Oostenrijks dorpje: een paar houten huizen met prachtige versierde balkons en een kerk. Klein, maar erg fijn. 

Zeg nou zelf, hier wil je toch wonen? 

Er is nog een laatste belevenis waarover ik wil vertellen. In de buurt van de Pillersee vind je namelijk de zogenoemde Teufelsklamm. Ontstaan door hetzelfde principe als de Breitachklamm, maar toch weer zó anders qua uiterlijk. Vanuit St. Ulrich am Pillersee ben je ongeveer één uur onderweg naar het eindpunt van de Klamm: goed te doen, maar af en toe zitten er verraderlijk steile en gladde stukken op de route. Goed oppassen, dus (en goede schoenen aantrekken)! 

De Teufelsklamm, Klamm van de duivel, is natuurlijk een beetje vreemde en angstaanjagende naam, die ook zeker wordt waargemaakt. Als je eenmaal boven bent en in een spleet in de rotsen kijkt, zie je daar de duivel op je neerkijken, vastgeketend en wel. Dan ga je toch snel maar weer naar beneden...

Indrukwekkende rotspartijen en vooral heel veel groen (en mijn vader er middenin)!

Tijdens onze vakantie hadden we vrijwel alleen maar prachtig weer, met temperaturen boven de 30 graden en strakblauwe luchten. De bergen zagen er voor mij prachtig en groots uit - tegelijkertijd toegankelijk en toch onbereikbaar en enigszins mysterieus. Natuurgeweld hebben we daarentegen ook meegemaakt, we ervoeren met eigen ogen hoe het weer in één keer kon omslaan van een stralende zon naar onweer en hagelstenen. Ik zag opnieuw een andere kant van de bergen die ik nog nooit gezien had, maar ook dat heeft veel indruk op me gemaakt. Het deed me beseffen hoe machtig de natuur en de bergen zijn, en hoe nietig de mens eigenlijk is. Wij zijn slechts een klein deel van deze wereld en zijn bevoorrecht om daar deel van uit te maken! Daarom moeten we goed voor de aarde zorgen :-) 

Al met al hebben we een geweldige vakantie gehad in Fieberbrunn. Het hele gebied is vooral erg veelzijdig: Er is veel te doen voor jong en oud, voor diegenen die op zoek zijn naar rust of juist voor de actievelingen. Je hebt er water, bergen, typisch Oostenrijkse dorpjes en zelfs een Klamm. Ik zou het gebied daarom ook zeker aanraden! Het Pillerseetal is goed bereikbaar en geeft een prachtig stukje Tirol weer dat je zeker niet zou willen missen. 

Voor meer informatie over de mogelijke wandelingen in het Pillerseetal, klik je hier. Indien je meer wilt weten over het hele gebied, kijk dan even op de website van de Kitzbüheler Alpen: https://www.kitzbueheler-alpen.com/de/.

Tschüß!

Lotte





0 reacties:

Een reactie posten

 

Contact

Heb je vragen, suggesties, opmerkingen of wil je om een andere reden contact met mij opnemen? Je kunt mij bereiken via:

lottebrandjes@hotmail.com o.v.v. Boeken en Bergen

Óf laat een reactie achter onder een van mijn posts. Ik zou het erg leuk vinden om een berichtje te ontvangen!

Tschüß!

Lotte

Over mij

Over mij
Hoi! Ik ben Lotte, 19 jaar oud en studente Duitse Taal en Cultuur. Zoals je misschien al uit de titel van mijn blog hebt kunnen afleiden, ben ik gek op lezen en wandelen - Boeken en Bergen, dus :-) Verder houd ik van mooie muziek, goede films, de winter, foto's maken én München, de stad waar ik op dit moment op uitwisseling ben en tot augustus woon en studeer. Op mijn blog wil ik een beetje van die liefdes graag met jullie delen. Tschüß!