Hier moet je zijn: Haarlem

Ik bezoek te weinig steden. Dat is helaas een feit. Ik ben elke dag in Amsterdam, maar vooral op de universiteit of op mijn werk - ik loop niet graag rond in het centrum, simpelweg omdat het zo ongelofelijk druk kan zijn. Je wordt omver gefietst door toeristen of -gereden door taxi's. Nee, daar ben ik al snel klaar mee. Af en toe krijg ik toch opeens een briljant idee om een andere, kleinere stad in Nederland te bezoeken. Geen mensenmassa's, wél mooie gebouwen, leuke winkels en hippe tentjes. En dan maak ik ook nog eens écht goed gebruik van mijn studenten-OV! ;-)


Kortgeleden was ik in Haarlem, waar ik al te lang niet geweest was. Ik ging erheen voor een tentoonstelling in het Teylers Museum, maar ben daarna ook nog even de stad door geweest. Het was mooi weer, níet druk en ik kwam een aantal leuke plekjes tegen.

Daarom presenteer ik jullie: 5 plekken waar je in Haarlem geweest moet zijn!

1. Het Teylers Museum
Ik ging naar het Teylers Museum voor de tentoonstelling van de Nederlandse schilder Jan Weissenbruch. Zijn werken zijn eigenlijk net als foto's: zo realistisch! De rest van het museum is echter ook zeker het bekijken waard. Er hangen niet alleen schilderijen, maar er is bovendien een grote collectie aan bijvoorbeeld fossielen en het gebouw zelf is ook al heel mooi. Vooral met audioguide leer je veel over het museum en zijn werken. De tentoonstelling over Jan Weissenbruch is nog te zien tot en met 8 januari 2017.

De stenen- en mineralenzaal in het Teylers. Heel mooi!

2. De wereld van Jansje
In het pand op de Grote Houtstraat 45 heeft De wereld van Jansje haar vestiging. Je kunt hier terecht voor cadeautjes in allerlei soorten en maten, maar ook voor taartjes en lunch. Bij Jansje werken jonge mensen met een verstandelijke beperking, door wie ik hartstikke vriendelijk ben geholpen. Er worden duurzame en ecologische hebbedingetjes verkocht, die ik eigenlijk allemaal wel wilde hebben. Omdat het allemaal "Fair Design" is, hangt er wel een prijskaartje aan, maar dat heb ik altijd wel over voor een betere wereld. Ik vond vooral de tassen heel erg mooi! En dan nog iets leuks: Je kunt je oude spijkerbroeken ook in de winkel inleveren, zodat ze 'gerecycled' kunnen worden.

Voor meer informatie over Jansje klik je hier.

3. Gather
In het oude pand van de V&D aan de Grote Houtstraat 70 zit nu de conceptstore van Gather, waar kleine ondernemers hun zelfgemaakte artikelen kunnen aanprijzen en verkopen. De ruimte is natuurlijk gigantisch, waardoor alles heel ruim opgezet en goed tentoongesteld is. Bij Gather vind je o.a. tassen, accessoires voor je interieur en kleding. Ik stuitte bijvoorbeeld op een aantal kledingstukken dat door Syrische vluchtelingen, die nu in Nederland wonen, gemaakt was - een heel bijzonder en goed initiatief! Ook vind je in het pand een naai-atelier, een leuk café en mooie oude racefietsen. Natuurlijk een beetje hipster, maar ik hou er wel van :-) 

Dit is toch leuk?! Achter de fietsen zie je trouwens een deel van het naai-atelier.

Ik heb begrepen dat Gather zich nog heel erg aan het ontwikkelen is - zo komt er binnenkort een andere vestiging in de Koepelgevangenis van Haarlem en sluiten zich steeds meer kleine bedrijfjes bij Gather aan. Reden genoeg om nog een keer terug te gaan, dus! Voor meer informatie klik je hier.

4. Fortuyn
Er moest natuurlijk ook wat gegeten worden, en dat was bij eetcafé Fortuyn op de Grote Markt 23. Het eten was goed (hoewel er misschien ietwat weinig keus was voor vegetariërs zoals ik) en de sfeer gezellig, maar dit was het allerleukst:


Een muur van planten! Je zat dus letterlijk met je hoofd in een 'oerwoud' als je zat te eten, maar het was niet storend. Ik vind dit zó tof! Als ik later groot ben, wil ik dit ook in mijn eigen huis. Ik heb even gevraagd hoe het nou precies zat, want het leek mij een behoorlijke klus om al die planten elke dag water te geven. Maar de serveerster vertelde me dat er in de muur een heel systeem aan waterleidingen zit, zodat de planten op elk 'gewenst' moment water krijgen. Hoe handig!

5. Van Delft Pepernotenfabriek
Ik moest even twee keer met mijn ogen knipperen toen ik dit zag, maar het was écht: Een winkel vol met pepernoten in allerlei smaken. Het uithangbord buiten beloofde me 50 soorten, en volgens mij klopt dat wel. Mocht je je er nou niets bij voor kunnen stellen, dan is hier het bewijs:


Ik heb een kwartiertje verlekkerd langs alle schappen gelopen, en er lagen ook een paar soorten om te proeven. Ik had de caramel-zeezout, tiramisu- en pure chocoladevariant. Super lekker! Een aantal andere opvallende soorten waren yoghurt, limoncello en zure mat. Het klinkt niet allemaal even lekker, maar als je uit 50 smaken kunt kiezen, zit er vast iets lekkers voor je bij. Bovendien verkoopt Van Delft ook glutenvrije/lactosevrije en speltkruidnoten. Gelukkig kon ik me enigszins inhouden en heb ik niet zoveel gekocht... De website van Van Delft (inclusief webshop!) vind je hier.

Al met al kan ik het zeker aanraden om ook een keer naar Haarlem te gaan, helemaal als je een beetje klaar bent met grote steden als Amsterdam. Vooral de 'kleine' winkels zijn erg goed vertegenwoordigd in Haarlem, al vind je er natuurlijk ook grote ketens (die ik over het algemeen níet aanraad ;-)). Ik had in ieder geval een superleuke dag!

Tschüß!

Lotte

Ps. Ik wilde nog even zeggen dat deze blogpost níet gesponsord is. Ik was gewoon erg enthousiast over bovenstaande winkels en wilde er daarom graag iets over schrijven :-)







0 reacties:

Een reactie posten

 

Contact

Heb je vragen, suggesties, opmerkingen of wil je om een andere reden contact met mij opnemen? Je kunt mij bereiken via:

lottebrandjes@hotmail.com o.v.v. Boeken en Bergen

Óf laat een reactie achter onder een van mijn posts. Ik zou het erg leuk vinden om een berichtje te ontvangen!

Tschüß!

Lotte

Over mij

Over mij
Hoi! Ik ben Lotte, 19 jaar oud en studente Duitse Taal en Cultuur. Zoals je misschien al uit de titel van mijn blog hebt kunnen afleiden, ben ik gek op lezen en wandelen - Boeken en Bergen, dus :-) Verder houd ik van mooie muziek, goede films, de winter, foto's maken én München, de stad waar ik op dit moment op uitwisseling ben en tot augustus woon en studeer. Op mijn blog wil ik een beetje van die liefdes graag met jullie delen. Tschüß!