Mijn München #4: Nog meer regen, eerste colleges en bezoek!

Zoals je misschien weet, woon ik van april tot augustus in München vanwege mijn studie Germanistik. Tijdens mijn Austauschssemester hoop ik de stad zo goed mogelijk te leren kennen, de leukste plekken van München en omgeving te ontdekken en kennis te maken met de bayerische Kultur en het Duitse universiteitsleven. Wat ik hier zoal beleef, lees je in Mijn München. Met vandaag: opnieuw een wisselvallige week qua weer, mijn eerste colleges én mijn eerste 'gasten' vanuit Nederland! 

Maandag 24 april 
Maandag 24 april markeert hier aan de universiteit het officiële Semesterbeginn; het moment dat de colleges weer beginnen. Ik heb het komende semester echter alleen op dinsdag, donderdag en vrijdag les, dus maandag had ik nog een dagje vrij. Het was prachtig weer, dus ik besloot van de gelegenheid gebruik te maken en naar Schloss Nymphenburg fietsen. Dit was een ritje van 10 kilometer, o.a. door het Olympiapark. Met het openbaar vervoer is het Schloss veel moeilijker te bereiken.

De hele Schlossgarten stond in bloei, prachtig! 

 Ook de omgeving van Schloss Nymphenburg is erg leuk om doorheen te lopen.

Ik besteedde mijn ochtend en middag in Nymphenburg, las daarna nog wat leeswerk voor het eerste college van Literaturstadt München en ging 's avonds nog een rondje wandelen. Ik flanste een salade in elkaar om te eten in de Englischer Garten en ben daarna nog verder gelopen. En opeens was ik 5 kilometer verder en stond ik bij de universiteit... Als het mooi, zacht weer is, is München echt heel prettig om doorheen te wandelen!

Mijn uitzicht toen ik mijn salade aan het eten was :-)

En een klein uur later stond ik opeens bij de universiteit. Ik had eigenlijk helemaal niet door dat ik zo ver gelopen had! Terug naar huis heb ik maar wel de metro gepakt ;-)

Dinsdag 25 april 
Dat mooie weer was dinsdag alweer als sneeuw voor de zon verdwenen (letterlijk en figuurlijk). Vandaag had ik mijn eerste college op de universiteit, waar ik nog droog op de fiets heengegaan ben. Het college duurde welgeteld 3 kwartier; alleen het programma voor de komende weken werd uitgedeeld en er werden Arbeitsgruppen gemaakt, die per week een soort van spreekbeurt moeten houden. Daarna konden we weer gaan!

Toen ik terug naar huis wilde fietsen, stortregende het. Ik heb nog even op de universiteit gewacht, maar ben er uiteindelijk toch gewoon maar doorheen gegaan. Ik had mijn regenjas aan en ook voor mijn rugtas had ik een regenhoes mee, maar mijn broek en schoenen waren doorweekt. Wél mijn zuurstof voor die dag weer gehad ;-). 


En zo zag ik eruit toen ik thuis aankwam. Doorweekt en vooral boos, want zoveel regen eind april maakt me nogal ongelukkig... 

's Avonds had ik een pizza-afspraak met een paar mensen van de eerste verdieping van het Rotes Haus (waarin ik woon). Ik heb veel nieuwe, aardige mensen ontmoet en heb weer wat nieuwe bayerische woorden geleerd, zoals Oachkatzlschwoaf. Dat is het bayerische woord voor de staart van een eekhoorn! 

Woensdag 26 april 
Woensdag was het helemaal Scheißwetter. Het heeft werkelijk waar de he-le dag geregend. Ik wilde ergens nog proberen om naar buiten te gaan (ik moest ook nodig naar de supermarkt), maar het werd gewoon maar niet droog. Daarom heb ik de hele dag binnen gezeten en boeken gelezen. Spannender dan dit wordt het helaas niet ;-). 

Donderdag 27 april
Het was vandaag natuurlijk Koningsdag in Nederland, maar hier heb ik in München niets van gemerkt. Wel werd ik door één iemand tijdens college gefeliciteerd met 'mijn' koning :-). 's Middags had ik twee colleges van twee uur; het ene vak ging over het bos en het andere over een bepaalde schrijver. Ook dit waren eigenlijk alleen nog maar inleidende lessen, maar we waren wel de volle tijd bezig (in München wil dat zeggen: cum tempora. Als je bijvoorbeeld 'les' hebt van 14-16 uur, duurt de les in werkelijkheid van 14:15 tot 15:45 uur). Ik vond vooral de inleiding van het bos-vak onwijs interessant; ik had ook niet anders verwacht ;-).

Ook vandaag regende het de hele dag, maar ik wilde wel graag nog even een stukje wandelen. Daarom ben ik na het laatste college terug naar huis gelopen. Ik kwam weer drijfnat thuis (ondanks mijn paraplu en regenjas), maar hoefde die avond toch niets meer te doen. Ik ben lekker in bed gekropen met een goede film.

Vrijdag 28 april 
Vrijdag was het wéér snertweer (verrassing!), dus 's ochtends ben ik lekker binnen gebleven.

Ik werd zelfs weer in een witte wereld wakker! De rest van de dag heeft het overigens alleen nog maar geregend, dus het was al snel weer gedaan met de sneeuw.

Ik durfde het die ochtend eindelijk aan om de wasmachine te gebruiken en had ook eindelijk de winkel gevonden waar ik de speciale muntjes voor de wasmachine kon kopen, dus ik verzamelde al mijn was bij elkaar (inclusief dekbed) en ging op zoek naar een wasmachine die niet in gebruik was (nogal lastig in dit huis; er zijn 3 wasmachines en 3 drogers voor 7 verdiepingen in totaal). Uiteindelijk vond ik een lege wasmachine op de zesde verdieping (ikzelf woon op de eerste). Mensen van mijn eigen verdieping hadden me al gewaarschuwd dat het behoorlijk lastig is om de machines in het Rotes Haus aan de praat te krijgen, en de moed zonk me al helemaal in de schoenen toen ik zag dat de uitleg op het beeldscherm van de wasmachine in het Spaans (!!) was. Wat een onzin! Ik begreep er natuurlijk niets van en kreeg de machine in de eerste instantie ook niet aan.


Er bleef een melding over 'el pago' in het schermpje staan. Uiteindelijk kwam ik erachter dat dat 'betaling' betekent, maar ik had daarnet toch echt een muntje in de machine gedaan. Toen heb ik nog maar wat geduwd en gesjord aan de betaalautomaat, en toen viel het kwartje (letterlijk). De machine begon te draaien en ik kon na 50 minuten mijn schone was eruit halen. Hoezee!

's Middags zou ik college hebben van 16-20 uur, maar omdat het weer een inleidende les was, duurde het uiteindelijk tot 18 uur. Dit was overigens de inleidende les van het vak waar ik me het meest op verheugd had: Berge in Literatur und Film. Dit staat natuurlijk op mijn lijf geschreven ;-). En de inleiding was ook echt onwijs interessant! Er waren uiteindelijk zo'n 15 studenten en de professor was heel anders dan de andere die ik ontmoet had; veel informeler, eigenlijk. Dat is ook wel eens prettig! Ik zat trouwens in een lokaal waar verder volgens mij altijd Nederlandse les gegeven wordt; er hing tenminste een topografische kaart van Nederland aan de wand!

Zaterdag 29 april 
Op zaterdag was het zover: ik kreeg mijn eerste bezoek vanuit Nederland! En wel van vriendin Hanne met haar familie. Ze kwamen 's middags aan en we hebben daarna nog een beetje door de binnenstad gewandeld. Het weer was gelukkig weer wat opgeknapt, dus we konden het droog redden. Op de Viktualienmarkt hebben we als vieruurtje in de Biergarten een enorme Brezn met Obatzda (een soort kaascrème; een typisch beiers "gerecht") gegeten en daarbij halve liters Spezi en Zitronenlimo gedronken.

En dat zag er zo uit! Ik was vooral aan het bedenken hoe ik die halve liter in godsnaam op moest krijgen. Maar het is me gelukt! 

Daarna hebben we heerlijke pizza gegeten bij Ciao Ragazzi op de Schellingstraße. Echt een aanrader: de biologische pizza's waren met zogenaamd multicereali-deeg (waarin veel graansoorten verwerkt zijn) gemaakt, wat veel gezonder is dan "gewoon" pizzadeeg. Bovendien waren er lekkere smaken, van Margeritha tot een pizza met gorgonzola, walnoten en peer. Alle pizza's lijken klein van stuk, maar vullen enorm. En dat alles voor een zacht prijsje!

Zondag 30 april 
Zondag was écht een prachtige dag, en die hebben we dan ook goed besteed door 's ochtends naar de Starnberger See te gaan. Toen we er aankwamen, kreeg ik bijna een hartaanval doordat de Alpen zo onwijs goed te zien waren. Ik was al eens bij de Starnberger See geweest (dit kon je hier ook al lezen), maar toen was het best bewolkt en kon ik simpelweg niet geloven dat het uitzicht op de Alpen op mooie dagen zo fenomenaal kon zijn als de foto's op internet. Maar dat is dus écht zo:

ZO. MOOI.

Even een typische vakantiefoto gemaakt :-)

Het was een drukte van jewelste op en rond het meer. In de verte zag ik dat er een zeilwedstrijd werd gehouden, er werd geroeid, gewandeld en gegeten. Maar ik had eerlijk gezegd alleen maar oog voor de bergen ;-).

's Middags zijn we weer terug naar München gegaan en hebben we een wandeling door de Englischer Garten gemaakt, vanaf mijn appartement (Schwabing-Nord) naar de Monopteros-toren ter hoogte van de universiteit. We hebben wat gedronken bij het Mini-Hofbräuhaus en zijn daarna via de Chinesischer Turm doorgelopen naar de Monopteros en de binnenstad. Ook in het park was het ongelofelijk druk, maar het was niet onaangenaam. Iedereen was vrolijk en er werd muziek gemaakt en ijs gegeten. Het kwik tikte ondertussen de 18 graden aan, dus dat was heerlijk!

Zo wil ik elke zondag in München zien! 

In de Hofgarten (naast het Odeonsplatz) kregen we nog een aangename verrassing: Er werd gedanst! Zo onwijs leuk, ik bleef ernaar kijken!


's Avonds hebben we gegeten bij een geweldig restaurant op de Leopoldstraße, namelijk Bapas. Dit staat voor bayerische Tapas en hier kun je dus terecht voor allemaal streekgerechten in mini-formaat. Zo kun je van alles een beetje proeven! Je vindt er bijvoorbeeld Wiener Schnitzl en Bratwurst, maar ook vegetarische gerechtjes als Käsespätzl en Reiberdatschi (aardappelpannenkoekjes). En ook de toetjes (o.a. Apfelstrudel) waren heerlijk. Nog een pluspunt: de bediening was onwijs aardig! Hier ga ik zeker nog eens eten :-). 

Bij Bapas kan je overigens ook thee drinken met heel leuke namen, zoals Flotte Lotte en Nette Hanni. Hier moet ik dus zeker een keer met mijn zus Hanna (die ik altijd Hanni noem) naartoe ;-). Hoe toevallig! 

In het volgende weekoverzicht zien jullie het vervolg van deze leuke minivakantie, waarin we onder andere de feestelijkheden rond 1 mei meemaken, naar het Lenbachhaus gaan (ik ben ondertussen vaste klant, geloof ik) en de lekkerste burgers van München eten. Tot volgende week! 

Tschüß!

Lotte 


0 reacties:

Een reactie posten

 

Contact

Heb je vragen, suggesties, opmerkingen of wil je om een andere reden contact met mij opnemen? Je kunt mij bereiken via:

lottebrandjes@hotmail.com o.v.v. Boeken en Bergen

Óf laat een reactie achter onder een van mijn posts. Ik zou het erg leuk vinden om een berichtje te ontvangen!

Tschüß!

Lotte

Over mij

Over mij
Hoi! Ik ben Lotte, 19 jaar oud en studente Duitse Taal en Cultuur. Zoals je misschien al uit de titel van mijn blog hebt kunnen afleiden, ben ik gek op lezen en wandelen - Boeken en Bergen, dus :-) Verder houd ik van mooie muziek, goede films, de winter, foto's maken én München, de stad waar ik op dit moment op uitwisseling ben en tot augustus woon en studeer. Op mijn blog wil ik een beetje van die liefdes graag met jullie delen. Tschüß!