Mijn München #6: ZON!

Zoals je misschien weet, woon ik van april tot augustus in München vanwege mijn studie Germanistik. Tijdens mijn Austauschssemester hoop ik de stad zo goed mogelijk te leren kennen, de leukste plekken van München en omgeving te ontdekken en kennis te maken met de bayerische Kultur en het Duitse universiteitsleven. Wat ik hier zoal beleef, lees je in Mijn München. Met vandaag: een week vol geschiedenis en cultuur. 

Maandag 8 mei
Op maandag 8 mei was ik nog steeds onwijs moe van het Königssee-uitje, dus veel heb ik niet gedaan. Hoewel; ik heb veel gelezen en opdrachten gemaakt voor school en ben ’s middags naar het Marienplatz gelopen in de stromende regen. Ik maakte daarbij handig gebruik van mijn net uit Nederland overgekomen poncho en regenbroek, maar niets hielp tegen de vieze Münchner regen. Aan het einde van de rit (heen en terug is het zo’n 12 km lopen) was ik alsnog doorweekt. En natúúrlijk had ik de U-Bahn kunnen pakken, maarrr ik ben niet van suiker ;-). Een uitdrukking die hier overigens ook gebruikt wordt: "Du bist doch nicht aus Zucker!"

Dinsdag 9 mei
Op dinsdag 9 mei was het weer stukken beter (spoiler: dat bleef de rest van de week zo, hoera!) en was ik weer bijna de hele dag buiten te vinden. Ik vind het heerlijk om gewoon door de stad te slenteren en telkens weer nieuwe straatjes/pleinen te ontdekken.

Zoals je ziet, stond König Ludwig I er goed bij vandaag (met het Odeonsplatz en een deel van de Theatinerkirche op de achtergrond. Goed nieuws trouwens: de bouwplaats die het Odeonsplatz heette, is ein-de-lijk opgedoekt. Vanaf nu kun je eindelijk weer midden op het plein staan en naar de Siegestor kijken!).

’s Avonds kookte ik mijn eigen versie van de ‘one pot gnocchi’ van ikbenirisniet en die zag er uiteindelijk ongeveer zo uit:

Misschien niet de meest appetijtelijke foto, maar lekker was het wel! Dat kwam onder andere doordat ik er een hele bol mozzarella bij had gedaan (dat moest, want de houdbaarheidsdatum was 10 mei;-)).

Woensdag 10 mei
10 mei is een bijzondere dag in München. 84 jaar geleden, in 1933, werden er op het Königsplatz namelijk duizenden boeken verbrand op initiatief van de Nazi’s. Ongeveer 50000 argeloze mensen keken toe bij deze Aktion wider den undeutschen Geist. Elk jaar herinnert München aan deze heftige gebeurtenis door de hele dag voor te lezen uit deze verbrannte Bücher. Iedereen die iets wil bijdragen, mag dat doen. Zo las er bijvoorbeeld een man voor uit de dagboeken van zijn moeder (die weliswaar niet verbrand waren, maar wel over de Kriegszeit gingen) en brachten leerlingen van verschillende gymnasia in de buurt gedichten en fragmenten van o. a. Erich Mühsam, Erich Kästner, Bertolt Brecht, Thomas Mann, Franz Kafka en Erich Maria Remarque ten gehore. Deze auteurs worden ook wel verbrannte Autoren genoemd, want: “Wer Bücher verbrennt, verbrennt auch am Ende Menschen’ (citaat van Heinrich Heine).


Op het grasveld voor de Staatliche Antikensammlung stonden allemaal bordjes met de namen van de verbrannte Autoren erop. Indrukwekkend! Ik vond het heel bijzonder om erbij te kunnen zijn.

Op woensdagmiddag ging ik lunchen met mijn LMU-Buddy Maria. Iedere Erasmusstudent kan ervoor kiezen om begeleid te worden door een zogenaamde Buddy; bij deze persoon kun je terecht met vragen en problemen. Omdat Maria in april nog voor haar studie in Italië zat, heb ik haar vandaag pas voor het eerst ontmoet en het was erg leuk en gezellig! Ik had niet veel vragen, dus we hebben vooral gepraat over onze studies en München. En Maria had ook nog een goed idee: Misschien gaan we met Pinksteren naar het vakantiehuisje van haar opa in Zuid-Zwitserland..! Ze is net zo gek op de bergen als ik ;-).

Donderdag 11 mei
Op donderdag had ik ’s middags colleges en sjeesde ik daarna door naar mijn eerste roeiles… En dat is op zijn zachtst gezegd wel even anders dan in Nederland. Ten eerste moest ik om er te komen 13 km fietsen (en ook weer 13 km terug; in Nederland is dat in totaal ongeveer 1 km). Ik was best zenuwachtig en daardoor ruim een half uur te vroeg. Daarbij vergat ook helemaal om foto’s te maken. Sorry!
Ten tweede werd ik gelijk in het diepe gegooid doordat ze bij deze vereniging geen C-boten (met doorlopende kiel) hebben, waar ik normaal gesproken altijd in roei. Dat betekende nu dat ik gelijk in een skiff (met een ‘gladde’ bodem) moest en constant uit evenwicht was en ook bijna in het water viel (oeps). Ik had me in de eerste instantie aangemeld voor de gevorderden-cursus, maar ben toch maar overgestapt naar de beginners. Volgende week een nieuwe kans ;-). En nog zoiets geks: Ik roei echt op een Regatta-baan (zoals de Bosbaan in Nederland), dus je instructeur zit niet bij je in de boot als stuurman/-vrouw, maar fietst mee met een megafoon en geeft zo instructies. Niet heel effectief, zeker omdat je met 10 anderen les hebt. Maar ja, ik ben blij dat ik weer in een boot kan zitten en hoop dat ik het Skiff-varen snel onder de knie krijg. Ik zal echter ook weer blij zijn als ik bij mijn oude vertrouwde Zaankanaries kan roeien :-).

Vrijdag 12 mei
Op vrijdag had ik spierpijn. Heel. veel. spierpijn. Ik kon bijna niet zitten en heb de dag daarom ook bijna alleen maar lopend besteed. Ik liep weer naar het centrum en weer terug, zat aan de studie en ’s avonds kon ik weer naar de Gasteig, waar ik op 21 april ook al was

Via de Ludwigsbrücke. Er hingen dreigende wolken boven München, maar we hebben het droog gehouden!  



Ik had weer een kaartje voor een leuk concert, namelijk met beroemd dirigent Valery Gergiev en stukken van Ravel, Tchaikovsky en Rimski-Korsakov. Ik heb onwijs genoten! Het concert was rond 22:15 uur afgelopen en omdat het weer zo zacht was (en ik lang gezeten had), besloot ik naar huis te lopen (alweer). Ik loop elke dag nu ongeveer meer dan 10 kilometer en het bevalt me prima :-). Rond 23:45 uur was ik thuis en viel als een blok in slaap!

Zaterdag 13 mei
Op zaterdag 13 mei ging ik weer naar het centrum en wilde vandaag naar het Gärtnerviertelplatz en omgeving. Op het Marienplatz liep ik echter volledig vast; er was een enorme optocht gaande met vlaggen, muziek en heel veel klederdracht. Ik was nogal overdonderd en vroeg bij een bakker wat er aan de hand was. Hij murmelde iets over een serieuze katholieke processie ter ere van een of andere heilige. “Die machen auf jeden Fall keine Party”, voegde hij er nog aan toe.



Op het Odeonsplatz was het trouwens ook raak; hier was de Zuidduitse jeugd opgetrommeld voor een groot scouting-festival. Er werden workshops houtsnijden en optredens gegeven en het plein stond zo ongeveer in lichterlaaie omdat er zoveel kampvuren waren. Haha!

De Bayerische Staatsoper lag er vandaag ook weer mooi bij!

Zondag 14 mei
In de nacht van zaterdag op zondag onweerde het al heftig, en dat zette zich op zondag zelf voort. De lucht was bijna zwart, maar echt geregend heeft het niet. Ik heb mijn dag voornamelijk binnen besteed met werk voor school. Het studieleven is nu toch wel echt weer losgebarsten! ;-)


’s Avonds liep ik mijn dagelijkse rondje door de stad, scoorde nog een ijsje bij het Marienplatz en liep weer terug naar huis. Je zou denken dat het eentonig wordt, maar dat is dus niet het geval. Zoals ik al zei: ik ontdek constant weer nieuwe leuke plekken :-).

Tschüß!

Lotte 

0 reacties:

Een reactie posten

 

Contact

Heb je vragen, suggesties, opmerkingen of wil je om een andere reden contact met mij opnemen? Je kunt mij bereiken via:

lottebrandjes@hotmail.com o.v.v. Boeken en Bergen

Óf laat een reactie achter onder een van mijn posts. Ik zou het erg leuk vinden om een berichtje te ontvangen!

Tschüß!

Lotte

Over mij

Over mij
Hoi! Ik ben Lotte, 19 jaar oud en studente Duitse Taal en Cultuur. Zoals je misschien al uit de titel van mijn blog hebt kunnen afleiden, ben ik gek op lezen en wandelen - Boeken en Bergen, dus :-) Verder houd ik van mooie muziek, goede films, de winter, foto's maken én München, de stad waar ik op dit moment op uitwisseling ben en tot augustus woon en studeer. Op mijn blog wil ik een beetje van die liefdes graag met jullie delen. Tschüß!