Lotte loopt: 10 essentials voor je dagrugzak

Er zijn meerdere dingen die een (berg)wandeling tot een succes maken. Ten eerste wens je een mooie omgeving, ten tweede is goed gezelschap haast onmisbaar en ten derde hoop je toch enigszins op comfort tijdens het lopen. Wandelen mag zeker een fysieke uitdaging zijn, daar ben ik alleen maar voorstander van. Maar ik probeer van tevoren wél alvast rekening te houden met eventuele factoren die irritatie zouden kunnen veroorzaken. Denk hierbij o.a. aan blaren (kies daarom de juiste schoenen uit), veranderende weersomstandigheden (het weer in de bergen kan verraderlijk zijn, dus probeer hier handig op in te spelen) en rug-/schouderpijn. Dit laatste wordt meestal veroorzaakt doordat óf je rugzak niet goed zit óf je veel te veel meegenomen hebt. Investeren in een passende rugzak is daarom belangrijk, maar het slim inpakken van je rugzak is misschien nog wel belangrijker. Ik heb zelf niet veel verstand van rugzakken en ben daar ook nooit echt over ingelicht: Ik scoorde mijn dagrugzak voor €7,50 op een rommelmarkt en heb daar nu al drie jaar plezier van. Ongelofelijk veel mazzel, ich weiß :-)

Waar ik echter wél iets over zou kunnen vertellen, is hoe ik mijn rugzak inpak. Na talloze keren teveel ingepakt te hebben, weet ik nu zo ongeveer wel wat er wel en niet mee moet. Daarom laat ik hieronder mijn 10 essentials voor een dagtrip zien! Al deze spullen kunnen van toepassing zijn op een wandeling door de bergen, maar ook door de Nederlandse natuur. Het zijn echter geen musts: Waarschijnlijk kan je zelf het best bepalen wat je mee moet nemen. Dit zijn alleen mijn richtlijnen ;-)

  • Fotospullen


Omdat ik graag fotografeer, begrijp je wel dat goed fotogerei voor mij onmisbaar is. Ik maakte mijn foto's altijd met een superzoom-compactcamera, maar ben sinds vorige week in het bezit van een heuse spiegelreflex. Ik ben er ontzettend blij mee en kan niet wachten om ermee de natuur in te gaan! Maar goed, wat voor mij belangrijk is om mee te nemen, is:

Een reserve-accu: ik moet er niet aan denken dat mijn camera in de middle of nowhere opeens leeg is, dus ik heb gelijk een extra accu aangeschaft. Zo kan ik tussen twee accu's switchen. Let er wel op dat je niet vergeet om de accu op te laden als hij leeg is. Met een lege reserve-accu op stap heeft natuurlijk niet veel zin...

Een UV-filter voor op mijn lens: ik ben er nog niet achter wat precies het grote voordeel van deze filter is, maar de verkoper raadde 'm erg aan (en ik kon natuurlijk geen nee zeggen). Hij vertelde me dat met name de buitenfoto's er mooier door worden, omdat het zonlicht gefilterd wordt. Bovendien (en toen was ik écht om) schroef je deze filter op je lens, en biedt deze ook nog eens bescherming. Door de filter kan er namelijk geen vuil bij de lens komen. Hier vind je de filter die ik heb.

Een extra geheugenkaartje: voor als ik veel te veel foto's heb gemaakt. 

Een Lenspen: om mijn lens en UV-filter schoon te houden. De pen bestaat uit een borsteltje voor het groffere vuil en een vilten 'schijfje' aan de andere kant om vingerafdrukken e.d. weg te halen. 

  • Bescherming tegen de zon
Bij bewolkt/slecht weer of bij een boswandeling hoef je je natuurlijk minder te beschermen tegen de zon, maar in de zomer (en met name in de bergen) verbrand je bijzonder snel. Er is namelijk weinig beschutting. Ook voor de winter geldt overigens dat zonnebrand eigenlijk niet in je dagrugzak mag ontbreken. De zonnekracht is dan weliswaar minder, maar nog steeds sterk. Je zou overigens ook kunnen denken aan een hoed of pet om jezelf tegen de zon te beschermen, en in de winter is een zonnebril/skibril handig (om sneeuwblindheid te voorkomen).

  • Water 


Als er iets is wat je niet mag vergeten voor een wandeling, is het wel water. Vooral op warme dagen en op grote hoogte, wanneer je veel inspanning levert, is de kans op uitdroging groot. Neem daarom echt genoeg water mee als je op stap gaat en DRINK. Voor mij is het afhankelijk van de wandeling en de omgeving welke waterfles ik meeneem. Voor een kleine wandeling of als ik weet dat ik onderweg water kan halen (bijvoorbeeld in de stad), voldoet mijn Dopper van 450 milliliter. Mocht dat niet het geval zijn, dan neem ik vaak een grote (plastic-)fles van 1,5 liter mee - dit deed ik bijvoorbeeld afgelopen zomer in Füssen elke dag. Als je je rugzak op de juiste manier inpakt, is het vaak de fles water die het zwaarst van alle dingen is. In het begin kan dat nog vervelend zijn, maar als je genoeg drinkt, wordt het natuurlijk steeds minder. Het is dus gelijk een test om te kijken of je wel gehydrateerd blijft :-)

  • Kopieën van belangrijke documenten
Als ik weet dat ik op vakantie hele dagen onderweg ben, maak ik een kopie van mijn paspoort, rijbewijs, zorgpas, studentenpas en ga zo maar door. Dit voor het geval ik ergens studentenkorting kan krijgen, me moet legitimeren of ik verdwaal/val en reddingsdiensten mijn gegevens moeten hebben (wat gelukkig nog nooit gebeurd is). Ik vind het altijd erg spannend om met belangrijke documenten op zak te gaan, dus zeker als ik de hele dag aan het lopen ben, voelt het een stuk relaxter om alleen kopieën te hebben. Ik kan het zeer aanraden!


  • Opschrijfboekje


Nog een onmisbaar item voor in mijn rugzak is een opschrijfboekje. Ik gebruik altijd de boekjes van Moleskine vanwege het mooie papier en de handige vakjes in de kaft, maar eigenlijk is elk boekje/schriftje geschikt. Ik schrijf tijdens een vakantie niet alleen mijn ervaringen op, maar houd ook altijd een pagina vrij voor noodnummers, telefoonnummers van Bergbahnen (die kun je bijvoorbeeld bij slecht weer bellen om te vragen of zij het veilig vinden om de bergen in te gaan) en adressen. Zo kun je ten allen tijde ansichtkaarten naar huis sturen, maar ook het adres van bijvoorbeeld het huis waarin ik verblijf, schrijf ik op - dit kan ook handig zijn voor reddingsdiensten).

  • Regenponcho
Zoals je misschien zelf al eens ervaren hebt, kan het weer in de bergen behoorlijk snel omslaan. Binnen 20 minuten kan de lucht van strakblauw naar donkergrijs met bliksemschichten veranderen. Het is dus erg belangrijk om je goed daarop voor te bereiden. Check het weerbericht uitgebreid, informeer desnoods bij de lokale bevolking of de Bergbahnen zelf. En voor helemaal onvoorziene situaties is er altijd de regenponcho, zodat je je zelfs door een heftige regenbui niet uit het veld laat slaan. Ik doe mijn regenponcho altijd op een goed bereikbare plek in mijn rugzak, zodat ik hem snel kan pakken. Nog een tip: gebruik hem bij mooi weer als kussentje!

  • Survivalkit


Misschien iets te overdreven voor een dagtrip, maar je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn. Afgelopen zomer kocht ik een kleine survival tin en sindsdien heb ik hem altijd mee tijdens wandelingen. Het is een klein blikje dat vacuüm wordt als je hem dichtdoet en daarom waterdicht is. Erin zitten dingen als een rol pleisters, een klein kompas, naald en draad, vishaakjes, een firestone, een klein schaartje en een fluitje. En dat is nog lang niet alles... Ik voel me met dit blikje heel goed voorbereid en ga daarom altijd heel relaxt op pad! Mijn survival tin kocht ik bij Mountain Warehouse, maar zit helaas niet meer in de huidige collectie. Je kunt iets soortgelijks echter bij heelveel buitensport-winkels kopen! 

  • Extra kleding
Ik wil afsluiten met nog een aantal essentiële kledingstukken voor onderweg. Ten eerste neem ik altijd een extra blouse, vest of trui mee, want hoog in de bergen wordt het natuurlijk steeds iets kouder. Afhankelijk van hoe de temperatuur in het dal is, kies ik er soms ook nog voor om een fleece-vest mee te nemen naar boven. Dit zorgt natuurlijk wel weer voor extra gewicht, dus probeer voor jezelf zo goed mogelijk in te schatten of je zoiets ook daadwerkelijk nodig zou kunnen hebben. 

  • Buff
Het is misschien wel mijn favoriete item uit mijn rugzak: mijn Buff. Mocht je er nog nooit van gehoord hebben; een Buff is een soort sjaal die je over je hoofd aantrekt. Het fijne aan zo'n ding is dat er geen naden inzitten, dus je huid kan er niet geïrriteerd van raken. Perfect! 's Winters gebruik in mijn Buff altijd voor tijdens het skiën. Als het koud is, klem je hem vanuit je nek onder je skibril, zodat je hele gezicht bedekt is. Bovendien bestaan er allerlei trucjes om van je Buff een muts of haarelastiek te maken, dus je kan er echt alle kanten mee op. 's Zomers gebruik ik hem óók, maar voor compleet iets anders: Dan doe ik hem om de riem van mijn camera, omdat die soms behoorlijk in mijn nek snijdt. De Buff is lekker zacht en voorkomt dit. Ideaal! Ook de Buff kun je bij de meeste outdoor-winkels wel kopen. 

  • Extra sokken


En dan het laatste item dat ik altijd mee heb: een extra paar sokken! Na een stevige wandeling kunnen je voeten en sokken behoorlijk zweterig worden, waardoor je meer gaat glijden in je schoenen. Als je dan nog terug moet lopen, is het risico op blaren heel groot. Om dat te voorkomen, trek ik halverwege een wandeling vaak een fris paar sokken aan. Ik draag bijna altijd sokken met (merino-)wol erin, die zorgen sowieso voor drogere voeten. Gelukkig zijn sokken nooit zo zwaar :-)

Nou, dit waren ze dan: mijn 10 essentials voor een dagtrip. Zoals ik eerder al zei, zijn dit natuurlijk alleen richtlijnen. Wat je allemaal mee moet nemen, is natuurlijk compleet afhankelijk van het jaargetijde en de omgeving waar je naartoe gaat. Als je bijvoorbeeld een gletsjer gaat beklimmen, kunnen stijgijzers natuurlijk niet ontbreken, en als je gaat kamperen, heb je echt een tent nodig. Ik noem maar wat ;-). Bovenstaande items zijn wat mij betreft echt de basisdingen voor in je rugzak. Je kan ze natuurlijk naar hartenlust aanvullen, maar vergeet niet: Een te zware rugzak maakt je wandeling een stuk minder aangenaam. Pak dus zeker niet teveel in. En voor diegenen die daar moeite mee hebben, bestaat er óók een oplossing: lichtgewicht-producten ;-)

Tschüß!

Lotte



0 reacties:

Een reactie posten

 

Contact

Heb je vragen, suggesties, opmerkingen of wil je om een andere reden contact met mij opnemen? Je kunt mij bereiken via:

lottebrandjes@hotmail.com o.v.v. Boeken en Bergen

Óf laat een reactie achter onder een van mijn posts. Ik zou het erg leuk vinden om een berichtje te ontvangen!

Tschüß!

Lotte

Over mij

Over mij
Hoi! Ik ben Lotte, 19 jaar oud en studente Duitse Taal en Cultuur. Zoals je misschien al uit de titel van mijn blog hebt kunnen afleiden, ben ik gek op lezen en wandelen - Boeken en Bergen, dus :-) Verder houd ik van mooie muziek, goede films, de winter, foto's maken én München, de stad waar ik op dit moment op uitwisseling ben en tot augustus woon en studeer. Op mijn blog wil ik een beetje van die liefdes graag met jullie delen. Tschüß!