10 redenen om Germanistiek te gaan studeren

Vanaf de vierde klas van de middelbare school was ik overtuigd van mijn studiekeuze: Het zou wijsbegeerte worden. Lekker nadenken over het leven en de wereld om me heen, toen maakte je mij nergens blijer mee. Die zomer bezocht ik Salzburg en kreeg ik er een droom bij: Filosofie studeren aan de Universität Salzburg. Naarmate het eindexamenjaar naderde, besloot ik toch maar om iets 'veiliger' te beginnen, en gewoon aan de Universiteit van Amsterdam te starten.

Dit zegt genoeg, toch? Dáárom wilde ik in Salzburg studeren...

Op een van de laatste open dagen voor de aanmeldingsdeadline van de universiteiten, kwam ik bij toeval in de voorlichtingsbijeenkomst van Duitse Taal en Cultuur terecht. Met nog geen 15 andere geïnteresseerden zat ik in een doodnormaal klaslokaaltje te luisteren naar een verhaal over Kafka, dat half in het Duits en in het Nederlands werd verteld. Ik vond het ontzettend leuk, maar probeerde niet té enthousiast te worden; ik had immers een half uur later de voorlichting van mijn 'droomstudie'.
Die bijeenkomst viel echter vies tegen: met 300 andere studenten opgepropt in een enorme collegezaal, luisterde ik naar een of ander abstract verhaal over het belang van de geesteswetenschappen. Ik schrok: De droom over de studie die mij 3 jaar lang zo geboeid had, viel nu, door één andere voorlichtingsbijeenkomst van 30 minuten, compleet in duigen. Natuurlijk heb ik even flink getwijfeld, maar ik besloot al snel de gok te wagen en mij aan te melden voor Duitse Taal en Cultuur.

Ik nam een risico, maar nu is toch wel gebleken dat ik écht de goede keuze gemaakt heb. Ik ben nu net begonnen met het tweede jaar en ik heb het nog steeds enorm naar mijn zin. Nog steeds kijken talloze mensen er behoorlijk van op wanneer ik ze vertel dat ik Duits studeer ("Duits? Wat een bijzondere keuze!". En dan volgt vaak iets in de trant van: "Dus je wordt zeker leraar?"), maar ik zie het nu als de normaalste en leukste zaak van de wereld. Vooral omdat deze studie een combinatie van veel verschillende vakgebieden is (taal, literatuur, geschiedenis, cultuur, filosofie en ga zo maar door), waar je veel verschillende kanten mee opkan. Leraar worden is dus helemaal niet zo vanzelfsprekend. Mocht je nu tot nu toe niet overtuigd zijn, dan geef ik je hieronder nog 10 tolle redenen om Germanistiek te studeren:

1. Goethe. Dûh. 
"Niets leuker dan worstelen met het complexe taalgebruik van Faust I..."
Dit is, naar mijn idee, waar het misgaat bij scholieren die denken aan een studie Duits: Je krijgt alleen maar zware kost voorgeschoteld. Natuurlijk is Goethe prachtig (ja, echt!), maar we lezen ook zeker wel andere dingen. Naast de klassiekers (Bertolt Brecht, Thomas Mann, Franz Kafka und so weiter), lezen we ook veel hedendaagse literatuur. Denk hierbij aan: Wolfgang Herrndorf, Robert Seethaler en Charles Lewinsky. Zij schrijven stuk voor stuk net zo prachtige boeken als FlüchtlingsgesprächeDie Verwandlung en Doktor Faustus.

2. Berlijn 
Want ja, Berlijn... Als je Duits studeert aan de UvA, ga je geheid een halfjaar aan de Humboldt studeren, óf je gaat er gewoon absurd vaak naartoe. Zoals bij mij het geval was. In de eerste twee semesters van mijn eerste jaar, ben ik er al twee keer geweest. Lees hier over mijn eerste impressies van de stad!

3. Eine neue Sprache 
Wat mij bij de voorlichtingsbijeenkomst vooral aansprak, was het leren van een nieuwe taal. Natuurlijk had ik al Duits op school gehad, maar dat kwam vaak gewoon neer op Nederlands gepraat van de docent over naamvallen en, jawel, Goethe. College in het Duits zag ik echt als een uitdaging, en die wilde ik heel graag aangaan. Het idee dat ik mij in de toekomst vrijwel vloeiend uit zou kunnen drukken in een andere taal dan mijn moedertaal, leek me geweldig.
In de eerste 3 weken van het eerste jaar hebben we zóveel Duits gepraat, dat ik de Nederlandse woorden af en toe gewoon kwijt was. In gewone gesprekken begon ik dan ook in het Duits. En nu is dat alleen maar erger aan het worden. Maar mij hoor je niet klagen :-)


Je leert een taal pas echt als je met Muttersprachlern spreekt. Daarom stond er voor ons in het eerste jaar een uitwisseling met Neerlandistiekstudenten uit Bochum op het programma. Daar hebben we veel van elkaar geleerd!

4. Grammatica
Op de middelbare school zag ik de complexe Duitse grammatica vaak nog als obstakel. Nu waardeer ik haar juist ontzettend. Waar je in het Nederlands vaak nog 'hun hebben' hoort, kàn dat in het Duits simpelweg niet: Je leert de naamvallen en lidwoorden tot je erbij neervalt (en de Muttersprachler kènnen ze gewoon), en maakt dan bijna geen domme fouten meer. Van de Genitiv, die in het Nederlands weggevallen is, begint mijn hart een beetje sneller te kloppen, net zoals van een mooie Konjunktiv I. Duits kan echt een prachtige taal zijn, maar helaas wordt het vaak alleen geassocieerd met een harde uitspraak, teveel regels (inclusief talloze uitzonderen daarop) en moeilijke naamvallen. En vergeet bovenal niet: Duits is zoveel méér dan grammatica! ;-)

5. Je krijgt veel vrijheid om jezelf te ontwikkelen
Het feit dat ik nu nog maar 9 medestudenten heb (vorig jaar zijn er ook nog een aantal afgevallen), klinkt misschien enigszins beangstigend: Je moet maar net met iedereen overweg kunnen. Bedenk in ieder geval dat je met iedereen tenminste één passie deelt: de Duitse taal. Ik heb heelveel geluk en kan het met al mijn klasgenootjes supergoed vinden: We organiseren filmavondjes, gaan samen uiteten en zelfs op reis. Kleine studiegroepen hebben echter ook een ander voordeel: Er is veel ruimte voor eigen inbreng. Waar werkgroepen van grote(re) studies zich aan een bepaald curriculum moeten houden, hebben wij Germanistiekstudenten relatief veel inspraak in het programma. Als er iets is, waar wij extra tijd/aandacht aan willen besteden, is dat in 99,9% van de gevallen geen probleem. Ik heb het gevoel dat onze docenten onze mening heel serieus nemen. Over deadlines is altijd te onderhandelen, en voor het maken van essays is de themakeuze altijd heel breed. Iedereen kan en mag echt zijn eigen ding doen.

6. De Duitse geschiedenis en cultuur 
Het Duitse heden en verleden zijn gewoon ongelofelijk interessant. Wij hebben veel college gehad over de DDR en de Nachkriegszeit, waarbij we veel meer geleerd hebben dan dat ik ooit op de middelbare school heb gedaan. Verder spreekt de Duitse cultuur in het algemeen mij erg aan. Duitsland is namelijk méér dan een sterke economie en Merkels 'Wir schaffen das'. Ik vind vooral de 'gewone' Duitser en de Duitse Alltag interessant.

Tijdens diezelfde uitwisseling in Bochum zijn we met zijn allen naar een foodfestival gegaan. En dat zag er zo leuk uit! 

7. Een Erasmussemester in Duitsland
Deel van het curriculum aan de UvA is het halfjaar studeren aan een Duitstalige universiteit. Dit biedt je dé kans om de taal echt goed te leren, en bovendien word je helemaal ondergedompeld in de Duitse cultuur. In de tweede helft van het tweede jaar (volgend jaar april dus al!) vliegen wij allemaal uit over heel Duitsland. De meeste van mijn medestudenten gaan naar Keulen, dan gaan er nog twee naar Wenen, één naar Berlijn, en ik... Ik ga naar München! Helemaal in m'n uppie. Ongelofelijk spannend, maar ik heb er ook veel zin in. Één van de redenen dat ik voor München gekozen heb, is dat ik dan zo dicht bij de bergen ben :-) Bovendien heb ik goede berichten over de universiteit gehoord en schijnt München een prachtige stad te zijn. Ik ben er eigenlijk nog nooit geweest... Dat wordt dus hoog tijd!

8. Je kunt veel interessante filosofen in hun Originalsprache lezen
Kant, Nietzsche en Freud analyseren in het Duits: need I say more?

9. De bekende Reklamhefte
Als student Duitse Taal & Cultuur krijg je al snel een grote collectie boeken - en de bekendste daarvan zijn natuurlijk de gele boekjes van Reklam. Je kunt alle klassiekers vinden, vaak voor nog geen €5,- per stuk. Niet goed voor je portemonnee, wél goed voor je algemene ontwikkeling ;-) De boekjes zijn verder heel handig om mee te nemen, omdat ze vrijwel geen ruimte in beslag nemen. Ik ben op dit moment bezig met het opbouwen van mijn eigen bibliotheekje, mede dankzij een gulle gift van mijn oude leraar Duits... Ik heb al bijna 50 boekjes!

10. De medestudenten
En zum Schluss: De medestudenten. Zoals ik al eerder zei, heb ik het enorm getroffen met mijn klasgenootjes. Ik kan niet alleen goed met ze lachen, maar ik leer ook nog eens heelveel van ze. De meeste van mijn medestudenten hebben namelijk al een studie gedaan en kunnen veel inbrengen tijdens de colleges. We delen lief, leed en natuurlijk de stress wanneer we weer eens een behoorlijk dikke Duitse pil uit de Romantik moeten lezen. Ik raak heel erg geïnspireerd door mijn klasgenootjes, omdat ze stuk voor stuk veel ambitie en mooie toekomstdromen hebben.
En ik denk dat het bovenstaande geldt voor talenstudenten in het algemeen: Ze hebben brede interesses, willen het leren van een taal vaak toepassen op andere leuke vakgebieden, ze zien de potentie van de geesteswetenschappen en zijn gewoon heel gezellig!

Dit was de inhoud van mijn tas toen ik voor de eerste keer naar Berlijn ging. Zoals je ziet: Een Reklamboekje kon natuurlijk niet ontbreken! Op dat moment las ik Die Leiden des jungen Werther van Goethe. 

Kortom: Ik zou het zeer aanraden om Duits te gaan studeren, maar elke andere taal mag natuurlijk ook :-) Een talenstudie biedt uitdaging, afwisseling en vooral heel leuke medestudenten en Spaß. Ik hoop dat er voor jullie op dit moment geen twijfel meer mogelijk is...

Tschüß!









0 reacties:

Een reactie posten

 

Contact

Heb je vragen, suggesties, opmerkingen of wil je om een andere reden contact met mij opnemen? Je kunt mij bereiken via:

lottebrandjes@hotmail.com o.v.v. Boeken en Bergen

Óf laat een reactie achter onder een van mijn posts. Ik zou het erg leuk vinden om een berichtje te ontvangen!

Tschüß!

Lotte

Over mij

Over mij
Hoi! Ik ben Lotte, 19 jaar oud en studente Duitse Taal en Cultuur. Zoals je misschien al uit de titel van mijn blog hebt kunnen afleiden, ben ik gek op lezen en wandelen - Boeken en Bergen, dus :-) Verder houd ik van mooie muziek, goede films, de winter, foto's maken én München, de stad waar ik op dit moment op uitwisseling ben en tot augustus woon en studeer. Op mijn blog wil ik een beetje van die liefdes graag met jullie delen. Tschüß!